حضور فعالان گردشگری ایران در فیتور اعلامی به شرکای خارجی برای ادامه فرایند گردشگری ایران بود

به گزارش وبلاگ کلشی ها، ایلنا/ براساس اخبار واصله، حضور فعالان گردشگری ایران در فیتور اعلامی به شرکای خارجی برای ادامه فرایند گردشگری ایران بود.

حضور فعالان گردشگری ایران در فیتور اعلامی به شرکای خارجی برای ادامه فرایند گردشگری ایران بود

چهل و دومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا با حضور کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی و 14 شرکت نماینده ایرانی از 29 دی تا 3 بهمن در مرکز نمایشگاه های مادرید برگزار گردید. سال جاری در غرفه 120 متر مربعی ایران که با الهام از معماری اصیل ایرانی طراحی شده بود، 14 شرکت نماینده به نمایندگی از فعالان عرصه گردشگری و صنایع وابسته به آن در حوزه تورهای ورودی، صنایع دستی و هنرهای سنتی و سوغات ایرانی حضور داشتند تا ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری کشورمان را معرفی و توراپراتورها و دنیاگردان را برای سفر به ایران ترغیب نمایند.

هادی سجادی راد (مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی) به عنوان مجری ایرانی برگزاری نمایشگاه گردشگری فیتور در مورد نتایجی که برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیا برای حوزه گردشگری ایران به همراه داشت، گفت: شیوع کرونا در برگزاری نمایشگاه فیتور دو سال وقفه انداخت، از این رو برگزاری این نمایشگاه در شرایط فعلی گردشگری اتفاقی مهم در حوزه گردشگری دنیا بحساب می آمد؛ البته با توجه به شیوع سویه های نو کرونا حتی تا دو هفته قبل از برگزاری فیتور، برگزاری آن در ابهام قرار داشت اما در نهایت شاهد برگزاری این نمایشگاه بین المللی گردشگری در اسپانیا بودیم و فعالان گردشگری ایران نیز در آن حضور یافتند.

به گفته او، با توجه به آنکه سالن بخش خاورمیانه در نمایشگاه فیتور بطور کامل تعطیل شده بود، از این رو تمام شرکتهای حوزه خاورمیانه را در سالن اروپا جای داده بودند و به قولی توفیقی اجباری نسیب ایران شد تا غرفه ایران در سالن کشورهای اروپایی برپا گردد. با این وجود به علت کرونا استقبالی که سال جاری از فیتور شاهد بودیم همانند سالهای گذشته نبود و شور و حرارت و رونق قبل از کرونا را نداشت، اما هدفی مشترک به وسیله فعالان گردشگری ایران در این نمایشگاه دنبال می شد تا به طرفین تجاری خود در اروپا اعلام نمایند که هنوز در عرصه گردشگری پابرجا و فعال هستند و در کوران کرونا از گردونه صنعت گردشگری ایران حذف نشده اند.

سجادی اعلام کرد: بسیاری از شرکتهای گردشگری حتی در اروپا طی دو سال شیوع کرونا ناچار به تعطیلی شدند و عملا با این صنعت خداحافظی کردند. بنابراین حضور فعالان گردشگری ایران که در بخش تورهای ورودی فعال هستند بسیار بااهیمت بود تا فعالیت خود در این عرصه را به طرفین خارجی نشان دهند. امروزه تا حدودی امید به گزار از دوره کرونا بیشتر شد البته زمان برگزاری فیتور با توجه به شیوع سویه نو امیکرون در اروپا تا حدودی امیدها را برای توسعه و رشد گردشگری به بیم و امید تبدیل نموده بود با این وجود، از آنجایی که تمام صنعت گردشگری دنیا با نگاه به آینده قدم برمی دارد، میتوان گفت برگزاری فیتور اتفاق بزرگی در حوزه گردشگری بود.

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی در پاسخ به این سوال که آیا در نمایشگاه فیتور، توافق نامه یا تفاهم نامه ای فی مابین فعالان گردشگران ایران و شرکای خارجی آنها منعقد شد یا خیر گفت: عموماً بخشهای خصوصی توافق نامه یا تفاهم نامه خاصی به صورت مکتوب امضا نمی نمایند و بیشتر تفاهم های شفاهی صورت می گیرد. درواقع در این نوع نمایشگاه ها طرفین یکدیگر را می سنجند. البته شاهد برگزاری جلسات متعدد بین فعالان گردشگری بودیم هرچند این جلسات نسبت به قبل از کرونا خلوت تر بود اما مستمر برگزار میشد.

به گفته سجادی، از آنجایی که زمان برگزاری نمایشگاه فیتور با شیوع موج نو امیکرون همراه بود و روزانه 200 هزار نفر در اسپانیا مبتلا می شدند، از این رو بسیاری از شرکا درخواست می کردند تا در لابی هتل هایشان نشست ها برگزار گردد. از آنجایی که نمایشگاه فیتور با حضور پادشاه اسپانیا برگزار گردید، در دو روز نخست شاهد ازدحام بازدیدنمایندگان بودیم که سبب اجرای پروتکل های بسیار سختگیرانه ای شده بود و صف های بسیار عریض و طویل از بازدیدنمایندگان را در ورودی نمایشگاه بوجود آورده بود.

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون دنیاگردی و اتومبیلرانی در مورد نمایشگاه های بین المللی گردشگری بعدی که ایران در آنها حضور خواهد داشت، گفت: از نمایشگاه تاپ ریزای فرانسه دعوتنامه برای حضور دریافت نموده ایم که براساس تقویم نمایشگاه، قرار است در سپتامبر برگزار گردد. هنوز در مورد اینکه آیا مجری این نمایشگاه کانون اتومبیلرانی و دنیاگردی خواهد بود یا خیر، تصمیم گیری نشده است.

احیای دفاتر اطلاع رسانی گردشگری در خارج از کشور

سجادی از احیای دفاتر اطلاع رسانی گردشگری در خارج از کشور اطلاع داد و گفت: این مجموعه ها در بازه زمانی دو تا سه سال اخیر تعطیل شده بودند. با وجود آنکه مدتهاست شیوه نامه های نو فعالیت این دفاتر آماده شده در انتظار بعضی توافقات نهایی با معاونت گردشگری، وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم تا آن را عملیاتی کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که تخلفات و اتفاقاتی که در گذشته از دفاتر اطلاع رسانی و گردشگری در خارج از کشور شاهد بودیم، اتفاق نیفتد، گفت: تمام این موضوعات در شیوه نامه نو لحاظ شده است. اساسا علت توقف فعالیت دفاتر اطلاع رسانی دفاتر در خارج از کشور آن بود که تمام موضوعاتی که در گذشته سبب بوجود آمدن تخلفات شده بود، در نظر گرفته و شیوه نامه نو برای عدم جلوگیری از اتفاق دوباره آن نوشته گردد.

شیوه نامه یک سند بالادستی است و قوانین و مقررات فعالیت دفاتر اطلاع رسانی گردشگری در خارج از کشور را پیش روی آنها قرار می دهد. در گذشته مقرر شده بود انحصاراً در هر کشور فقط یک دفتر اطلاع رسانی گردشگری فعال گردد هرچند وحدت عملکرد در پسِ این موضوع قرار داشت اما این انحصار، فضا را نامطلوب نموده بود و بیان میشد رانت با خود با همراه دارد در عین حال بعضی از کشورها همانند چین و روسیه به علت گستردگی اقلیم قطعا فعالیت یک دفتر اطلاع رسانی گردشگری در آن کافی نخواهد بود. اولویت برای احیای دفاتر اطلاع رسانی گردشگری با کشورهای بازار هدف خواهد بود. این فهرست به وسیله معاونت گردشگری کشور تدوین می گردد و در آن هم اولویت هایی معین خواهد شد. در این میان کشورهای همسایه و بازارهای چین و روسیه مدنظر قرار دارند.

منبع: همگردی

به "حضور فعالان گردشگری ایران در فیتور اعلامی به شرکای خارجی برای ادامه فرایند گردشگری ایران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور فعالان گردشگری ایران در فیتور اعلامی به شرکای خارجی برای ادامه فرایند گردشگری ایران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید