بیش از 86 درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، همه 31 استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی هستند که 86.1 درصد از مساحت کشور را شامل می گردد.

بیش از 86 درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، خروجی داده های پهنه ای بارش کشور نشان می دهد که از ابتدای مهرماه تا 25 آذر ماه به طور میانه 28.9 میلیمتر بارش در پهنه کشور بود که 48.5 درصد کمتر از نرمال است. اندازه میانه بلند مدت (بارش نرمال) بارش تجمعی تا 26 آذر 56.1 میلی متر در پهنه کشورب ود.

به طور کلی شرایط بارش در 27 استان کشور نزولی بوده است و تنها چهار استان یزد، قم، گیلان و مازندران شرایط بارشی نرمال و بیش از نرمال داشته اند. در این بازه سیستان و بلوچستان در جنوب شرق با دریافت 4 میلیمتر باران، کم بارش ترین و گیلان با 351 میلیمتر، پربارش ترین استان های کشور بوده اند.

خوزستان دچار شدیدترین درجه خشکسالی

بر اساس شاخص خشکسالی هواشناسی SPEI موسوم به بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده در دوره 10 ساله منتهی به اول آذر 1400 همه 31 استان کشور درگیر درجات مختلفی از خشکسالی بودند که 86.1 درصد از مساحت کشور را شامل می گردد.

در این بین شرایط خشکسالی در 11 استان کشور وسیع تر از سایر منطقه ها است به طوری که 100 درصد از مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد، 99.8 درصد از مساحت استان های قزوین و بوشهر و99.5 درصد از مساحت خوزستان درگیر درجات مختلف خشکسالی هستند.

از نظر شدت خشکسالی، 36.7درصد از مساحت کشور درگیر خشکسالی بسیار شدید است و این درجه خشکسالی بیش از 50 درصد از مساحت هفت استان کشور را درگیر نموده است. استان خوزستان با 80.7 درصد مساحت استان خشکسالی بسیار شدید، بیشترین خشکسالی کشور را دارد.

ایران یک درجه گرمتر شد

آنالیز پهنه ای داده های میانگین دمای هوای کشور از ابتدای سال زراعی تا 25 آذر 1400 نشان می دهد که دمای کشور 0.9 درجه گرمتر از شرایط نرمال شده است.

به گزارش مرکز اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، این آنالیز نشان می دهد که فرایند افزایش دما در 30 استان کشور رخ داده است به طوری که بیشترین افزایش با میزان2.5 درجه سلسیوس مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد و کمترین افزایش دما با میزان0.2 درجه سیلسیوس در خراسان شمالی و خراسان رضوی بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بیش از 86 درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 86 درصد مساحت کشور درگیر خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید