ابراهیم اِسترآبادی؛ خوشنویس عصر صفوی

به گزارش وبلاگ کلشی ها، ابراهیم استرآبادی خوشنویس خط تعلیق و نستعلیق در دوره صفوی است.

ابراهیم اِسترآبادی؛ خوشنویس عصر صفوی

گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری وبلاگ کلشی هاـ بارها شنیده ایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی می انجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل کوشش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرن ها پیش خشت به خشت این بنای سترگ را روی هم گذاشته اند.

با شما مخاطب گرامی قراری گذاشته ایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان می دهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشاره ای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.

برای خوشه چینی از این خرمن دانش و فرهنگ،از جلد اول کتاب تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تألیف دکتر علی اکبر ولایتی که به سال 1392 در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره برده ایم.

ابراهیم استرآبادی خوشنویس خط تعلیق و نستعلیق در دوره صفوی است.

تاریخ تولد او را نمی دانیم و از چگونگی زندگی او آگاهی اندکی در دست است. از نام فامیل وی برمی آید که اهل استرآباد بوده است. بعضی از مورخان از جمله مصطفی عالی، وی را جزء 40 خوشنویس کتابخانه بایسنقرمیرزای تیموری دانسته اند؛ در حالی که ابراهیم در دوره صفوی زندگی می نموده است. او زمانی منشی آستان قدس رضوی بود و مدتی در قم به کتابت پرداخت. این نکته مبین آن است که ابراهیم سفرهایی نموده و حتی برای مدتی در قم ساکن بوده است.

نام ابراهیم استرابادی نخستین بار در تذکره تحفه سامی، تألیف 957ق، آمده است. سام میرزا در این کتاب توضیح احوال هنرمندانی را آورده است که در زمان صفویان زندگی می کردند؛ بنابراین، ابراهیم استرابادی در زمان تألیف کتاب زنده بوده است. بعضی از تذکره نویسان، سال درگشت وی را 965ق در قزوین و بعضی 990ق ذکر نموده اند که 965ق درست تر به نظر می رسد.

ابراهیم استرابادی خط نستعلیق را خوب و تعلیق را استادانه می نوشت. قاضی احمد قمی آورده است که او تعلیق را، به غایت، نازک و صاف می نوشته و وی را همراه خواجه عبدالحی و درویش عبدالله سه استاد مسلم تعلیق برشمرده است. ابراهیم آثار خود را بیشتر به نام ابراهیم منشی رقم نموده و نام استرابادی را کمتر به کار برده است، برای همین تذکره نویسان آثار وی را با آثار بقیه هنرمندان اشتباه گرفته اند. آثار خوشنویسی که نسبت آنها به ابراهیم استرابادی ثابت شده بدین قرار است:

1. یک نسخه اسکندرنامه ترکی به قلم کتابت خوش، محفوظ در کتابخانه سلطنتی گلستان با رقم الفقیر ابراهیم المنشی الحضرة الرضوی به تاریخ شهر رمضان المبارک 937. در این اثر ابراهیم خود به منشی گری آستان قدس رضوی اشاره نموده است؛

2. دو قطعه خط در مرقع بهرام میرزا به تاریخ 932ق و یک قطعه در مرقع امیر غیب بیک که در کتابخانه اوقاف استانبول محفوظ است؛

3. دو قطعه که در کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه سلطنتی (سابق) گلستان محفوظ است.

کتیبه سردر شمالی ایوان جنوبی آستانه حضرت معصومه که قمی آن را به ابراهیم استرابادی نسبت داده است، به خط اسماعیل، فرزند اوست. فرزندان وی، اسماعیل و سلطان محمود نجاتی، نیز از تعلیق نویسان به نام بودند.

ابراهیم شعر هم می سرود و از دانشوران و ادیبان روزگار خود بود، ولی از اشعار وی اثری در دست نیست.

4104/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "ابراهیم اِسترآبادی؛ خوشنویس عصر صفوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابراهیم اِسترآبادی؛ خوشنویس عصر صفوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید