چرا باید تلویزیون QD، OLED خریداری کنید

به گزارش وبلاگ کلشی ها، برترین شرکت های سازنده تلویزیون در امسال به تبلیغ مدل های مختلف تلویزیون QD-OLED خود مشغول بوده اند و به گفته آن ها، این محصولات از مدل های OLED معمولی بسیار بهتر هستند. این تکنولوژی به قدری خوب است که شرکت Dell نیز سعی دارد از آن در مانیتور گیمینگ پرچمدار Alienware استفاده کند.

چرا باید تلویزیون QD، OLED خریداری کنید

با این حال، آیا قیمت بالای مدل های مختلف تلویزیون QD-OLED قابل توجیه است و اگر دارای مدل OLED هستید، خرید این محصولات به صرفه محسوب می گردد یا خیر؟ در ادامه با وبلاگ کلشی ها مگ همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

تلویزیون QD-OLED چیست؟

به زبان ساده، تلویزیون QD-OLED همان مدل اولد است که به جای فیلتر رنگ در جلوی پیکسل های آبی، از لایه کوانتوم دات (Quantum Dot) بهره می برد. پنل های مدل های معمولی اولد برای سال ها تنها به وسیله LG ساخته می شد و در اختیار شرکت هایی مانند سونی، ویزیو، پاناسونیک و غیره قرار می گرفت؛ اما پنل های کوانتوم دات تنها به وسیله سامسونگ ساخته می گردد. این پنل های نو، نسبت به مدل های معمولی OLED دارای مزیت های بسیاری هستند.

  1. روشنایی بیش تر تلویزیون QD-OLED نسبت به مدل معمولی

یکی از بزرگ ترین معایب تلویزیون های اولد این است که نمی توانند در زمینه روشنایی با دیگر تکنولوژی ها رقابت نمایند. به خصوص، در مقابل تلویزیون های QLED سامسونگ که تا 1500 نیت روشنایی دارند. با اینکه ال جی در سال های اخیر در این حوزه پیشرفت نموده، همچنان نمی تواند به استاندارد مهم روشنایی 1000 نیت برسد.

به این دلیل که تلویزیون QD-OLED از لایه کوانتوم دات به جای فیلتر رنگ استفاده می نماید، روشنایی پنل کمتر هدر می رود و به بالای 1000 نیت می رسد. البته این عدد در برابر روشنایی 2000 نیتی تلویزیون های Neo QLED سامسونگ آنچنان بزرگ به نظر نمی رسد، اما پیشرفت بزرگی محسوب می گردد و تجربه بالارده ای را برای شما به ارمغان می آورد.

  1. حجم رنگ بهتر

یکی دیگر از مزایای لایه کوانتوم دات در تلویزیون QD-OLED این است که می تواند رنگ های اشباع را حتی در روشنایی های بالاتر نشان دهد. تلویزیون های اولد معمولی تنها می توانند 80 درصد فضای رنگی P3 را نمایان سازند، در حالی که پنل کوانتوم دات می تواند 100 درصد این فضا را به نمایش درآورد. به زبان بسیار ساده، این پنل ها می توانند رنگ های بیش تری را در روشن ترین قسمت های تصویر به نمایش بگذارند.

درست است که تلویزیون های QLED سامسونگ می توانند حتی واضح تر و روشن تر ظاهر شوند، اما این موضوع در صفحه نمایش اولد غیرممکن بود. شاید بتوان گفت که سامسونگ فاصله بین پنل های OLED و QLED را با صفحه نمایش QD-OLED خود از بین برده.

  1. واکنش سریع تر به اطلاعات ورودی در بازی کردن

اولد همچنان بخشی از تکنولوژی تلویزیون QD-OLED محسوب می گردد و به خاطر پیکسل های خودروشن نماینده، می تواند انتظار زمان پاسخگویی کمتر از 1 میلی ثانیه را داشته باشید که در تجربه بازی کردن شما بسیار مؤثر است. به همین خاطر، شما شامل بلور شدن یا ناواضح شدن قسمتی از تصویر در صحنه های بسیار سریع نخواهید بود.

در کفه دیگر ترازو، تلویزیون های QLED زمان پاسخگویی کمتر از 5 میلی ثانیه را به ارمغان می آورند که توانایی رقابت را ندارد. از نظر تأخیر اطلاعات ورودی هم تلویزیون های اولد کوانتوم دات همچون مدل های معمولی OLED و بعلاوه QLED هستند و گیمرهای حرفه ای نیز جایی برای شکایت نخواهند داشت. فقط باید حواستان باشد که از حالت گیمینگ استفاده کنید.

  1. سیاهی غنی تر

مجددا به دلیل استفاده از تکنولوژی پیکسل های خودروشن نماینده تلویزیون های اولد در مدل های QD-OLED، هنگام خاموشی همه پیکسل ها خاموش می شوند و تاریک ترین صفحه را ایجاد می نمایند. در عوض، در تلویزیون QLED از تکنولوژی بک لایتینگ برای پیکسل ها استفاده می گردد و هنگام خاموشی، صفحه نمایش کمی روشن می ماند.

با اینکه سامسونگ مدل های QLED خود را در سال های اخیر بهبود بخشیده، همچنان برترین این مدل ها نیز هنگام خاموشی کمی نور را عبور می دهند. در این تلویزیون ها هنگام خاموشی، در انعکاس اشیای روشن حتی کمی تغییر نور دیده می گردد. این معضل ها در تلویزیون های اولد و QD-OLED دیده نمی شوند.

  1. قیمت گذاری رقابتی

هنگامی که سونی و سامسونگ از مدل های QD-OLED خود رونمایی کردند، انتظار قیمت بیش تری را نسبت به تلویزیون های اولد معمولی داشتیم که خوشبختانه درست نبود. مدل های کوانتوم دات اولد سامسونگ هیچ تفاوت قیمتی با تلویزیون های پرچمدار اولد ال جی ندارند. البته اگر بخواهید از مدل های QD-OLED سونی استفاده کنید، باید بودجه خود را کمی بیش تر در نظر بگیرید. این قیمت بیش تر، برای شما Dolby Vision و HDR10+ را به ارمغان می آورد که در تلویزیون های QLED و QD-OLED سامسونگ وجود ندارند.

آیا ارزش دارد تلویزیون اولد خود را به QD-OLED ارتقاء دهید؟

پاسخ این سؤال به این بستگی دارد که تلویزیون اولد معمولی شما چقدر قدیمی است. همانطور که گفتیم، تکنولوژی اولد در سال های اخیر بسیار پیشرفت نموده و تلویزیون های نوتر LG روشنایی بیش تری را ارائه می دهند؛ حتی تلویزیون LG G2 می تواند روشنایی 1000 نیت را ارائه دهد که بسیار چشمگیر است.

اگر تلویزیون اولد شما از 2020 به بعد معرفی شده، تفاوت چندانی را در مدل های QD-OLED احساس نخواهید کرد. توصیه ما به شما این است که تا نسل دوم تلویزیون QD-OLED صبر کنید تا قیمت ها پایین تر بیایند. اگر تلویزیون اولد شما قدیمی تر است، هم اکنون فرصت مناسبی برای خرید مدل های کوانتوم دات اولد سونی و سامسونگ محسوب می گردد.

تلویزیون QD-OLED برترین مزایای مدل های اولد و QLED را ارائه می دهد

تا کنون، سیاهی صفحه نمایش تلویزیون های اولد بی رقیب بوده و در عوض، روشنایی مدل های QLED آن ها را جلو انداخته؛ اما تلویزیون QD-OLED دارای همه مزیت های کلیدی این دو تکنولوژی است و برترین کیفیت تصویر صفحه نمایش ها را در اختیار عموم قرار می دهد

با توجه به اینکه هم اکنون تنها با نسل اول تلویزیون های کوانتوم دات اولد طرف هستیم، جای پیشرفت بسیاری وجود دارد و باید منتظر ماند تا دید سامسونگ برای از بین بردن فاصله مدل های اولد و QLED چه برنامه هایی دارد.

منبع: Makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا باید تلویزیون QD، OLED خریداری کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید تلویزیون QD، OLED خریداری کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید