مسجد آبی کجاست؟ ، کار بزرگ پسر رقیه داداش و رفیق استاد لرزاده

به گزارش وبلاگ کلشی ها، نمی دانم چرا در و پیکر اماکن مذهبی قدیمی یا آبی اند یا سبز؟ اینجا درها آبی، کاشی ها آبی فیروزه ای، حتی آجرها هم آبی اند! دست راست، نرسیده به حیاط، قبر حاج محمود فرازنده است و مرحومه مادرش رقیه داداش.

مسجد آبی کجاست؟ ، کار بزرگ پسر رقیه داداش و رفیق استاد لرزاده

وبلاگ کلشی ها - مریم قاسمی : اما داستان ساختن مسجد را بخوانید از زبان حاج حسن فرازنده، فرزند اول محمود فرازنده، که شنیدنی است: حاج محمود فرازنده، کودک یتیمی بود که با لیاقت و کوشش خودش می گردد تاجر مشهور و صاحب نام تهران در تجارت شیشه. او قبل از ساختن مسجد آبی، تامین شیشه های در و پنجره هر مسجدی را که در تهران ساخته می شد قبول می کرد. به همین علت، برکت به کسبش می بارد و در گوشه ای از تهران زمینی می خرد برای انبار کالا. آن سال ها در محله شوش آب لوله کشی وجود نداشت. حاجی چاه عمیقی می زند و دارودرختی می کارد و مردم دور و اطراف هم می آیند سر چاه برای شستن رخت و لباس و برطرف و رجوع امورشان.

قصه های خواندنی تهران را اینجا ببینید

مدتی می گذرد و حاجی به فکر ساخت مسجد می افتد و این زمین و ملک را می گذارد برای ساخت مسجد. چون خانه حاجی در میدان خراسان و در خیابان لرزاده بوده، این طوری با استاد حسین لرزاده هم آشنایی و به مرور رفاقت پیدا می نماید. یک روز حاجی به لرزاده می گوید: من برترین جا و گل ملکم را برای مسجد در نظر گرفته ام. می خواهم که تو یک مسجد درجه یک بسازی. لرزاده می گوید: خانه را مردم می سازند نهایت برای 100سال و مسجد را می سازند برای 1000سال. هرچه داری خرج کن، باقی اش را مردم می سازند.

خلاصه مرحوم استاد لرزاده نقشه مهندسی ساخت را می دهد و می گوید: نقشه مسجد اعظم قم را هم من داده ام، الان هم همین کار را می کنم و روی ساخت گنبدش هم خودم نظارت می کنم. چنین است که مسجد مشهور به آبی و فرازنده در محله باغ آذری تهران ساخته می گردد. اکنون این مسجد 64ساله در جنوب شهر تهران است.

  • تصاویر بیشتر از نمای داخلی مسجد آبی
منبع: همشهری آنلاین

به "مسجد آبی کجاست؟ ، کار بزرگ پسر رقیه داداش و رفیق استاد لرزاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد آبی کجاست؟ ، کار بزرگ پسر رقیه داداش و رفیق استاد لرزاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید