شتاب تحولات دیجیتالی در بحران کرونا

به گزارش وبلاگ کلشی ها، اما همه این دستاوردها، تنها یک سوی سکه را نشان می دهند. استفاده از اینترنت، خطرات خود را نیز دارد؛ خطراتی که بیشتر مردم دنیا به علت ناآشنایی با این رسانه جدید، نسبت به آن ها بی اطلاع یا بی توجهند.

شتاب تحولات دیجیتالی در بحران کرونا

کار از منزل، آموزش آنلاین و شبکه ارتباطات شرکت ها این روز ها در اثر بحران برخاسته از شیوع ویروس کرونا دگرگون شده است. دیجیتالی شدن کار و زندگی، واکنش دنیا در برابر محدودیت هایی است که بحران کرونا ایجاد نموده است.

با گسترش شبکه دنیای اینترنت، فرایند دیجیتالی شدن کار و زندگی در گوشه و کنار دنیا در حال گسترش بود. اکنون، شرکت نمایندگان در همایش دنیای رسانه ها (GMF) که از سوی دویچه وله همه ساله برگزار می گردد، به تاثیر بحران کرونا در شتاب بخشیدن به این تحول پرداخته اند.

در شروع شیوع کرونا، دنیا به اهمیت اینترنت بیش از پیش پی برد و بیشتر متوجه شد که دستیابی بشر به اینترنت مایه نیک بختی است.

بسیاری از افراد در دنیا، دفتر کار خود را ترک نموده و فعالیت های حرفه ای خود را از خانه دنبال کردند. این روز ها مشورت ها و تماس های بین شرکت ها نیز به صورت کنفرانس های مجازی به حالت آنلاین صورت می گیرند و تحصیل و تدریس از مدارس و مراکز آموزشی به خانه های مردم و به اتاق بچه ها کوچ نموده است.

برخلاف نگرانی های نخستین، کوچ فعالیت های مردم به عرصه آنلاین، باعث سقوط این سیستم نشد. مردم برای ارتباطات خود با دیگران به اینترنت و شبکه های اجتماعی روی آوردند. حتی برای کسب اطلاع درباره شیوع کرونا نیز، چاره ای دیگری در بین نبود، مگر بهره دریافت از اپلیکیشن ها و وب سایت های اطلاع رسانی.

اما همه این دستاوردها، تنها یک سوی سکه را نشان می دهند. استفاده از اینترنت، خطرات خود را نیز دارد؛ خطراتی که بیشتر مردم دنیا به علت ناآشنایی با این رسانه جدید، نسبت به آن ها بی اطلاع یا بی توجهند.

بدیهی است که استفاده از اینترنت و رسانه های دیجیتال سود و زیان خود را دارد. از این رو، شرکت نمایندگان در همایش دنیای رسانه ها به الزام آموختن چگونگی استفاده از این رسانه پرداخته اند. خطراتی که استفاده از اینترنت و رسانه های دیجیتال کاربران را تهدید می نماید، تنها به حملات سایبری و فعالیت های هکری محدود نمی گردد.

خطر اصلی برخاسته از انتشار اخبار کذب و اطلاعات ناصحیح در شبکه دنیای است. افزون بر آن، حکومت های اقتدارگرا با استفاده از اینترنت نه تنها می توانند به وسیله سانسور و راهنمایی آگاهانه اخبار بر تبادل اطلاعات تاثیر گذارند، بلکه می توانند فعالیت های دیجیتال کاربران را رصد نمایند.

در نشست همایش دنیای رسانه ها در دویچه وله پیرامون پدیده دیجیتالی شدن دنیا، کولیوه مایاما از زیمبابوه، اوساما منظر از هند و میشائیل تکلنبورگ از مرکز فدرال همکاری های مالی آلمان حضور داشتند.

هر سه شرکت نماینده در این کنفرانس در این نکته اتفاق نظر داشتند که استفاده از رسانه های دیجیتال به دانش و اطلاعات کافی در این باره احتیاج دارد. کاربران باید در سایه این آموزش توانایی تشخیص اطلاعات و مضامین ناصحیح را بیابند و بتوانند درباره منبع آن اطلاعات راست آزمایی نمایند.

نقش سراسری رسانه های دیجیتال

اوساما منظر به انتخابات پیش روی آمریکا اشاره می نماید. او از بهمن اطلاعاتی سخن می گوید که بر سر کاربران آوار شده است.

اما هرگاه همین اطلاعات به آدرس کاربر معینی ارسال گردد، آنگاه این اطلاعات برای تاثیر نهادن بر باور های آن کاربر دست کاری می شوند. آنجا موضوع می تواند بر سر احساسات آن کاربر باشد، وابستگی ها و گرایش های او مدنظر قرار گیرد. اما در ارائه این اطلاعات اثری از سند و دلیل در کار نباشد.

میشائیل تکلنبورگ حتی از بحران دنیای رسانه ای سخن می گوید. او بر این باور است که شیوع کرونا سیلی از اطلاعات ناصحیح و کذب را در دنیا به راه انداخته است. از این رو، او نیز بر این باور است که کاربران برای استفاده از اینترنت باید آموزش ببینند.

محدودیت های فنی

اوساما منظر، به استثنای الزام آموزش استفاده از رسانه های دیجیتال، به محدودیت های فنی استفاده از اینترنت در دنیا نیز اشاره نموده است. او می گوید که حدود نیمی از مردم دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. آمار کسانی که در کشور هند به اینترنت دسترسی ندارند، حتی بیش از این میانگین دنیای است.

کولیوه مایاما، گامی فراتر نهاده و به نقش دولت ها در بیشتر کشور های آفریقایی در راهنمایی اطلاعات مورد نظر خود اشاره می نماید. افزون بر آن، پیش شرط های فنی ناظر بر دیجیتالیزه شدن این کشور ها تامین نیست.

به سخن دیگر، به باور مایاما، زیرساخت های اینترنتی ناکارآمد و ناکافی به موازات دخالت های دولت های اقتدارگرا باعث تشدید این موضوع شده است. به عنوان نمونه، مایاما به نبود دسترسی سراسری به برق در بعضی از نقاط آفریقا اشاره می نماید. پدیده ای که بی تردید می تواند راه را بر شتاب بخشیدن به دیجیتالیزه شدن سد کند.

اوساما منظر همچنین به اهمیت پروژه آموزش آموزگاران اشاره می نماید. به باور او، بهترین شیوه برای کشور های در حال توسعه، آموزش فرد یا افرادی در این یا آن روستا است که پس از آموزش، خود به عنوان آموزگار برای دیگران به کار گرفته شوند.

به باور او، با یاری این شیوه و به رغم هزینه نسبتا کم آن، می توان دستاورد های خوبی داشت. اوساما منظر از این رو معتقد است که کسب دانش و توانایی استفاده از رسانه های دیجیتال یک امر لازم است و نمی توان به آن به عنوان یک پدیده لوکس و تجملی نگریست.

مایاما همچنین اشاره نموده است که در شرایطی که در بخش هایی از دنیا، موضوع نشر اخبار کذب و اطلاعات نادقیق مطرح است، در کشور های فقیر عدم دسترسی به اینترنت مشکل اصلی است.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید

به "شتاب تحولات دیجیتالی در بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شتاب تحولات دیجیتالی در بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید