تفاوت غم و اندوه با افسردگی در چیست؟

به گزارش وبلاگ کلشی ها، بسیاری از مردم در طول زندگی خود و در مقاطع مختلف احساساتی مانند غم، اندوه و افسردگی را تجربه نموده اند. با این وجود، ممکن است که تشخیص تفاوت غم و اندوه با افسردگی برایشان مشکل باشد. در واقع، برای بیرون آمدن از حالت افسردگی احتیاج است تا تفاوت آن را با غم و اندوه زودگذر و مقطعی شناخته و سپس در صورت لزوم نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

تفاوت غم و اندوه با افسردگی در چیست؟

به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تا فرق غم و اندوه با افسردگی را توضیح داده و علائم هر یک را تشریح کنیم.

تفاوت غم و اندوه با افسردگی

به طور کلی، احساسات غم و اندوه جزء جدایی ناپذیر افسردگی به شمار می آیند؛ اما نمی توان گفت که غم و اندوه با افسردگی یکسان هستند. به عبارتی، آگاهی از تفاوت های آن ها به انسان یاری می نماید تا نسبت به زمان و نحوه درمان مسائل درونی خود، دقت و کنترل بیشتری داشته باشد. در ادامه با جزئیات بیشتری مفهوم هر یک را به منظور درک بهتر تفاوت ها، مورد آنالیز قرار می دهیم.

1. غم و اندوه

غم و اندوه احساسات طبیعی انسان هستند که هر یک از افراد در شرایط استرس زا، تنش های روزانه یا لحظات غم انگیز آن ها را تجربه نمایند. به طور کلی، بعضی از اتفاقات در زندگی روزمره افراد، منجر به ناراحتی و بروز احساسات غم و اندوه در آنان می شوند. برای مثال، اتفاقاتی مانند جدا شدن از یار، طلاق دریافت، از دست دادن شغل، از دست دادن درآمد، مسائل اقتصادی، مسائل خانوادگی، عدم موفقیت در آزمون یا سایر اتفاقات ناامیدنماینده مشابه می توانند تأثیرات منفی زیادی روی فرد داشته و موجب ناراحتی وی شوند.

با این حال، افرادی که احساسات غم و اندوه را تجربه می نمایند، به طور معمول می توانند با راهکارهایی مانند گریه کردن، بروز دادن احساس ناراحتی، صحبت کردن در خصوص اتفاقات مربوطه و … غم و ناراحتی خودشان را تسکین دهند. به عبارت دیگر، احساسات غم و اندوه به یک محرک بیرونی مرتبط بوده و دلیلی معین دارند. همچنین با گذشت زمان، از بین رفته و تأثیرات منفی آن ها کاهش می یابند.

این در حالی است که چنانچه غم و ناراحتی فردی به مرور زمان کاهش نیابد، او قادر نباشد تا فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرد و روی احساسات و حالات درونی خود کنترل داشته باشد، می توان گفت که علائم مربوط به اختلال افسردگی را داراست. به بیان دیگر، اگر غم و اندوه فرد پس از گذشت مدت زمانی در حدود دو هفته بهبود نیافته و حالات درونی وی به مرور زمان بدتر شوند، در این صورت فرد احتیاج به مراجعه به دکتر خواهد داشت.

2. افسردگی

افسردگی نوعی اختلال روانی است که قابلیت تأثیرگذاری روی بسیاری از جنبه های زندگی فرد را دارد. همچنین این اختلال می تواند در همه افراد، در هر بازه سنی و در مرد و زن اتفاق افتاده و موجب تغییر رفتار، حالات درونی و نگرش آنان به زندگی گردد. بعضی از رایج ترین نشانه های افسردگی عبارت هستند از:

  • احساس دلسردی
  • غم و اندوه
  • ناامیدی
  • کاهش انگیزه
  • از دست دادن علاقه به انجام فعالیت های مورد علاقه پیشین

به علاوه، در موارد افسردگی شدید هم ممکن است فرد دچار افکار وحشتناکی مانند خودکشی، آسیب زدن به خود، ترک خانه و خانواده گردد. همچنین افراد مبتلا به افسردگی معمولاً علاقه ای به حضور در اجتماعات یا برقراری ارتباط با دوستان خود ندارند، از اتمام فعالیت های محول شده به آنان، حضور در دانشگاه یا مدرسه نیز خودداری می نمایند. بنابراین اگر فکر می کنید که با چنین احساساتی به مدت بیشتر از دو هفته درگیر بوده اید، احتیاج است تا به روانشناس متخصص برای تأیید یا رد اختلالات افسردگی مراجعه کنید.

به طور کلی، علائم افسردگی شدید عبارت هستند از:

  • حالات ناامیدی، ناراحتی، افسردگی، بی انگیزگی غم، اندوه و … تقریباً در تمام طول روز
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی روزانه برای مدت زمانی طولانی
  • کاهش یا افزایش قابل توجه وزن بدون داشتن دخالتی در آن
  • خستگی و کاهش انرژی
  • احساس گناه یا بی ارزش بودن برای مدت زمانی طولانی
  • عدم توانایی در تمرکز یا تصمیم گیری
  • فکر کردن مداوم به مرگ، خودکشی، اقدام به خودکشی و …
  • بی خوابی، اختلال خواب یا خوابیدن بیش از حد؛ به طوری که فعالیت های روزمره فرد مختل شوند.

همان طور که معین است، اختلال افسردگی برخلاف غم و اندوه می تواند فرد را از گذراندن زندگی روزمره و انجام فعالیت های عادی بازدارد. به بیان دیگر، غم و اندوه تنها بخشی از افسردگی به شمار می آیند. روانشناس نیز با آنالیز بروز یا عدم بروز هر یک از علائم فوق در یک فرد، می تواند ایجاد احساسات غم و اندوه مقطعی یا ابتلا به اختلال افسردگی جدی را در او تشخیص داده و در صورت لزوم نسبت به درمانش اقدام کند.

چگونه می توان افسردگی را درمان کرد؟

همان طور که اشاره شد، بروز علائم افسردگی به مدت بیش از دو هفته می تواند یکی از نشانه های ابتلا به افسردگی باشد. در این صورت فرد مورد نظر احتیاج به مراجعه به روانشناس دارد تا با تشخیص سطح و شدت افسردگی وی، راه های درمانی مورد احتیاج برایش تجویز شوند. به طور کلی، روش های درمان افسردگی به توضیح زیر هستند:

1. درمان افسردگی با دارو

برای درمان افسردگی معمولاً داروهایی تجویز می شوند که منجر به افزایش میزان سروتونین (هورمون شادی و ضدافسردگی) در مغز انسان می گردند. در واقع، این داروها به کاهش اثرات افسردگی یاری نموده و موجب افزایش کنترل فرد روی حالات درونی اش می شوند. با این حال، بعضی از داروهای ضدافسردگی در ابتدای مصرف ممکن است عوارض جانبی خطرناکی به همراه داشته باشند که در چنین شرایطی روش های درمانی دیگری تحت نظر پزشک متخصص در پیش گرفته می شوند.

2. روان درمانی و مشاوره برای درمان افسردگی

روان درمانی شامل صحبت کردن با یک روانشناس متخصص است. به بیان دیگر، در این روش فرد بیمار با مراجعه به روانشناس و دریافت مشاوره های مورد احتیاج می تواند نسبت به درمان افسردگی خود اقدام کند. به علاوه، در این روش گاهی داروهای ضدافسردگی نیز به منظور کاهش اثرات افسردگی و یاری به فرآیند درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین درمانگر در روش روان درمانی به فرد یاری می نماید تا توانایی تشخیص دلایل بروز افسردگی، اتخاذ مکانیزم های مقابله با مشکل و مواجهه با واقعیت های موجود را داشته باشد. در صورتی که فرد مورد نظر علائم ابتلا به افسردگی شدید را دارا بوده و احتمال آسیب زدن به نفس توسط پزشک معالج وی تشخیص داده گردد، فرد بیمار برای ادامه فرایند معالجه در مراکز درمانی بستری می گردد.

جمع بندی

در این مقاله به آنالیز تفاوت غم و اندوه با افسردگی پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم، غم و اندوه ارتباطی تنگاتنگ با افسردگی دارند، اما به یک مفهوم اشاره نمی نمایند. به علاوه، غم و اندوه دلایلی معین و روشن دارند؛ حال آن که افسردگی ممکن است هیچ دلیلی قابل شناسایی نداشته باشد. همچنین غم و اندوه بخشی از افسردگی به شمار می فرایند، اما مقطعی و گذرا هستند. حال نوبت به نظرات شما می رسد. آیا تا به امروز فرق غم و اندوه با افسردگی را دریافته بودید؟ آیا می توانید نشانه های غم و اندوه یا افسردگی را در خود یا اطرافیان شناسایی کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

در انتها به منظور کسب اطلاعات بیشتر برای پیشگیری از ابتلا به اختلال افسردگی می توانید به مطلب راه های پیشگیری از افسردگی مراجعه کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "تفاوت غم و اندوه با افسردگی در چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت غم و اندوه با افسردگی در چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید