ترتیب وایر شمع پژو (405، روا، زیمنس و &ampamphellip)

به گزارش وبلاگ کلشی ها، آشنایی با ترتیب وایر شمع پژو زمانی اهمیت دارید که بخواهید شمع ها را تعویض کنید. اگر این سیم ها به درستی چیده نشوند عملکرد موتور خودرو دچار مشکل خواهد شد.

ترتیب وایر شمع پژو (405، روا، زیمنس و &ampamphellip)

درواقع وایر شمع پژو ماندگاری همیشگی ندارد. دمای بالا باعث فرسودگی عایق سیم ها و اختلال در عملکرد شمع خودرو می شود و خرابی شمع ها مسائل زیادی را برای ماشین شما ایجاد می کند؛ بنابراین باید هر چه زودتر به فکر چاره باشید.

تعویض شمع ها اولین قدم برای جلوگیری از مسائل جدی تر ماشین شما است؛ اما چیزی که اهمیت دارد، آشنایی با ترتیب وایر شمع پژو است. هر اشتباهی در چیدمان وایر شمع منجر به خرابی موتور و تعمیرات پرهزینه خواهد شد.

در ادامه به چیدمان وایر شمع پژو 405 زیمنس و پژو روا خواهیم پرداخت و نکات کاربردی را در خصوص تعویض وایر شمع خودرو بیان خواهیم کرد. در صورتی که جهت تعمیر و رفع مسائل خودروی خود، نیاز به خدمات تخصصی و مقرون به صرفه دارید روی لینک مکانیک سیار کلیک کنید و ضمن آگاهی از قیمت خدمات، سفارش خود را ثبت کنید.

نکات کلیدی

  • وایر شمع خودرو بین کویل و شمع نصب می شود.
  • اولین مرحله برای چیدمان وایر شمع پژو پیدا کردن سیلندر 1 است.
  • ترتیب احتراق سیلندرها به این صورت است: اول سیلندر 1، بعد سیلندر 3. بعد سیلندر 4 و در آخر هم سیلندر 2.
  • بلندترین وایر برای سیلندر 4 مورد نیاز است تا خروجی کویل 4 را به شمع وصل کند.
  • خودروها بر اساس طراحی سیستم کامپیوتر و الکترونیک به دو نوع زیمنس و ساژم تقسیم می شوند.

وایر شمع خودرو کجا نصب می شود؟

وایر شمع بین کویل و شمع نصب می شود. برای جلوگیری از نشت آب و آلودگی، درپوش مخصوصی در محل اتصال وایر به کویل قرار می گیرد. سمت دیگر وایر به شمع وصل شده و در این قسمت هم آب بندی می شود.

عایق بندی محل اتصال وایر و شمع اهمیت زیادی دارد چون آب و روغن بین اجزای موتور در جریان است. این عایق بندی، مانع از نشت آب و روغن به قسمت های داخلی شمع ها می شود.

محاسبه رایگان هزینه خدمات برق خودرو

آشنایی با ترتیب وایر شمع پژو

بعد از شناخت وایر شمع و محل نصب آن، به بررسی ترتیب چیدن وایر شمع پژو روا و زیمنس می پردازیم.

اولین مرحله برای چیدمان وایر شمع پژو پیدا کردن سیلندر 1 است. سیلندر 1 را باید از سمت زنجیر تایم یا تسمه تایم محاسبه کنید. ترتیب احتراق هم بر همین اساس مشخص می شود.

ترتیب احتراق سیلندرها به ترتیب زیر است:

  • سیلندر 1
  • سیلندر 3
  • سیلندر 4
  • سیلندر 2

این سیلندرها به این ترتیب در حالت احتراق قرار می گیرند. این ترتیب را برای احتراق سیلندرها به خاطر بسپارید: 1342.

بر اساس مواردی که بالا گفتیم وایر شماره 1 و سیلندر 1 کوتاه ترین مسیر برای خروجی هستند. ازاین رو برای سیلندرهای دیگر، باید از سیم هایی با طول مناسب استفاده شود.

برای مثال بلندترین وایر برای سیلندر 4 مورد نیاز است تا خروجی کویل 4 را به شمع وصل کند.

خودروها را بر اساس طراحی سیستم کامپیوتر و الکترونیک به دو نوع تقسیم می کنیم. برای هر کدام از این سیستم ها از کویل های متفاوتی استفاده می شود.

  1. زیمنس
  2. ساژم

کویل دوبل در خودروهای زیمنس و ساژم به صورت جفت جفت جرقه می زنند؛ یعنی کویل 1 با 4 یا کویل 2 با 3. عوض شدن وایر 1 با 4 یا 2 با 3 هیچ مسئله ای را ایجاد نمی کند. اما جای وایر 1 و 4 با 2 و 3 نباید جابه جا شود.

برای پیدا کردن ترتیب وایر شمع پژو ابتدا وایرها را برای سیلندر 1 و 4 و دوباره برای 2 و 3 بچینید. اگر موتور ماشین شما روشن نشد جایی از کارتان ایراد دارد. حالا باید وایرها را جابجا کنید یعنی 2 و 3 به جای 1 و 4.

نحوه تعویض وایر شمع پژو

اگر وایر شمع ماشین شما آسیب فیزیکی ببیند یا ترک بخورد باید زودتر آن را تعویض کنید. تعویض این سیم ها کار آسانی نیست؛ اما اگر زمان و دقت کافی به خرج دهید می توانید این کار را خودتان انجام دهید؛ البته به شرط اینکه ترتیب وایر شمع پژو را رعایت کنید.

1. وایرها را پیدا کنید

برای تعویض وایر شمع خودرو ابتدا باید محل آن ها را پیدا کنید. طول هر سیم را به یادتان بسپارید.

2. وایرها را برچسب بزنید

بلافاصله بعد از جدا کردن وایرها، آنها را برچسب بزنید. یادتان باشد طول هر کابل فرق دارد. وایرهای نو هم باید برچسب گذاری شوند. فراموش نکنید ترتیب چیدن وایرها اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره موتور احتراق داخلی

3. وایرهای نو را جایگزین کنید

بعد از جدا کردن وایرهای قدیمی با آچار شمع و برچسب گذاری آن ها، وایرهای نو را به ترتیب در جای خودشان قرار دهید. اگر وایرها اشتباه نصب شوند موتور خودرو روشن نمی شود. برای اطمینان از درست بودن ترتیب وایرها، خودرو را روشن کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم راهنمای بهترین زمان تعویض شمع خودرو را مطالعه کنید.

خدمات تخصصی برق خودرو با تیم وبلاگ کلشی ها

نکات مهم برای تعویض وایر شمع ماشین

  • برای اینکه سردرگم نشوید هر بار فقط یک شمع و وایر را جدا و تعویض کنید. با این کار از بروز اشتباه در تشخیص جای نصب وایرها و ترتیب آن ها جلوگیری می کنید.
  • همیشه مکان هر شمع را یادداشت کنید. شمع های نو باید در محل شمع قبلی جایگزین شوند.
  • در بعضی خودروها به جای وایر شمع از کویل استفاده می شود.

جمع بندی

در این مقاله با ترتیب وایر شمع پژو آشنا شدیم. آشنایی با نحوه چیدمان وایر شمع زمانی اهمیت دارد که می خواهید شمع ها را تعویض کنید. اگر شمع های نو در جای درستی نصب نشوند، موتور ماشین روشن نمی شود یا عملکرد درستی ندارد.

همیشه بعد از تعویض وایر شمع خودروی آن، مسافتی را با آن رانندگی کنید. با این کار مطمئن می شوید که ترتیب نصب وایرها را درست انجام داده اید.

سوالات متداول

ترتیب وایر شمع چگونه است؟

اول سیلندر 1، بعد سیلندر 3. بعد سیلندر 4 و در آخر هم سیلندر 2 در حالت احتراق قرار می گیرند. یعنی وایرهای 1 و 4 و وایرهای 2 و 3 با هم چیده می شوند.

چگونه وایر شمع را تعویض کنم؟

هر بار یک وایر را جدا و تعویض کنید. بهتر است از طولانی ترین وایر شروع کنید. با انجام این کار، دیگر نگران تعویض اشتباه وایرها نخواهید بود.

آیا می توانم با خرابی وایر شمع رانندگی کنم؟

رانندگی با وایر شمع خراب باعث می شود سوخت اضافی به داخل مبدل کاتالیزوری جریان پیدا کند و به این قسمت آسیب بزند.

خدمات برق خودرو در محل

خدمات برق خودرو در محل

منبع: آچاره

به "ترتیب وایر شمع پژو (405، روا، زیمنس و &ampamphellip)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترتیب وایر شمع پژو (405، روا، زیمنس و &ampamphellip)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید