خاتمه ماموریت اصلی مریخ نورد استقامت ، یک سال مریخی به اتمام رسید!

به گزارش وبلاگ کلشی ها، مریخ نورد استقامت در حال خاتمه دادن به ماموریت اصلی خود در سیاره سرخ است.

خاتمه ماموریت اصلی مریخ نورد استقامت ، یک سال مریخی به اتمام رسید!

به گزارش وبلاگ کلشی ها و به نقل از وب سایت اسپیس، مریخ نورد استقامت در 18 فوریه 2021 در کف دهانه جزرو مریخ فرود آمد و یک ماموریت سطحی بلندپروازانه را آغاز کرد که برای یک سال سیاره سرخ که حدود 687 روز زمین است، طراحی شده بود.

آن موقع اکنون به انتها رسیده است. روز آدینه (امروز) تقویم مریخ برای استقامت تغییر کرد، اما این روبات 6 چرخ به طور یکپارچه به یک ماموریت طولانی در روز شنبه (فردا) ارسال خواهد شد.

استقامت دو وظیفه اصلی در سیاره سرخ دارد. این مریخ نورد در حال جستجوی نشانه های احتمالی حیات در مریخ در کف جزر به وسعت 45 کیلومتر است که میلیاردها سال پیش میزبان یک دریاچه بزرگ و یک دلتای رودخانه بود. استقامت بعلاوه در حال جمع آوری و ذخیره ده ها نمونه است که کمپین مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در اوایل دهه 2030 برای مطالعه دقیق به زمین خواهد آورد.

این کمپین یک فرودگر ناسا با موشک پرتاب و بعلاوه یک مدارگرد بازگشت به زمین به وسیله ESA را در اواسط تا اواخر دهه 2020 به سیاره سرخ پرتاب خواهد نمود. این طرح از استقامت می خواهد که نمونه های خود را به سمت فرودگر راهنمایی کند.

موشک سپس محموله گرانبها را به مدار مریخ می فرستد، جایی که کاوشگر ESA آن را می گیرد و مواد را به زمین می برد.

استقامت تا به امروز پیشرفت های زیادی در زمینه نمونه برداری داشته است. مریخ نورد قبلاً 18 لوله از 38 لوله نمونه برداری تیتانیوم و بعلاوه 3 تا از 5 لوله شواهد خود را پر و مهر و موم نموده است که به اعضای تیم مأموریت یاری می نماید تمیزی سیستم نمونه برداری این مریخ نورد را ارزیابی نمایند.

مریخ نورد آغاز به ذخیره نمونه ها نیز نموده است و تا به امروز 4 لوله از 10 لوله برنامه ریزی شده را روی بخشی از سطح جزرو که تیم ماموریت آن را 3 چنگال نامیده اند، انداخته است. این انبار یک نسخه پشتیبان است تا احتمال اینکه استقامت نتواند نمونه های خود را در زمان مناسب به فرودگر منتقل کند، پوشش می دهد. (این مریخ نورد در حال حاضر شرایط خوبی دارد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سلامت آن تا انتها دهه جاری باقی بماند.)

در این صورت، دو هلیکوپتر کوچکی که روی فرودگر پرتاب می شوند، لوله های نمونه را یکی یکی از انبار می آورند.

با در نظر گرفتن این پرچین، تیم ماموریت در حال جمع آوری دو نمونه از هر یک از سنگ های هدف خود بوده است.

بیشتر بخوانید:

  • ثبت بزرگ ترین مریخ لرزه تاریخ | رکوردی که شکسته نمی گردد

پس از انتها انداختن نمونه ها در انبار 3 چنگال، استقامت به سمت بالای دلتای رودخانه باستانی جزرو حرکت می نماید و احتمالاً صعود را در فوریه به انتها می رساند.

مریخ نورد سپس منطقه را برای 8 ماه آینده کاوش خواهد نمود و از جمله در پی سنگ هایی خواهد بود که به وسیله رودخانه باستانی جزرو به سمت دهانه شسته شده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "خاتمه ماموریت اصلی مریخ نورد استقامت ، یک سال مریخی به اتمام رسید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه ماموریت اصلی مریخ نورد استقامت ، یک سال مریخی به اتمام رسید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید