طرز تهیه شامی بابلی برای 4 نفر ، این افطاری مقوی را از دست ندهید

به گزارش وبلاگ کلشی ها، شامی بابلی از غذاهای سنتی شهر بابل در استان مازندران است که به علت خوشمزه بودن در بیشتر شهرهای ایران نیز تهیه می گردد. این شامی برای وعده افطار نیز بسیار مقوی و مفید است.

طرز تهیه شامی بابلی برای 4 نفر ، این افطاری مقوی را از دست ندهید

به گزارش وبلاگ کلشی ها، شامی بابلی یکی از غذاهای محلی و محبوب شهرستان بابل است که در آن از سبزیجات معطر استفاده می گردد. این نوع شامی در کل ایران هم هوادار دارد و طبخ می گردد، زیرا غذایی مقوی است و برای افطار هم بسیار مناسب است.

  • طرز تهیه شامی کباب | ترفندی برای وا نرفتن و سفت نشدن شامی

این شامی خوشمزه با دستورهای متنوعی تهیه می گردد؛ در بعضی شهرها با لپه پخته و در بعضی شهرها نیز با ترکیب نخود و لپه درست می گردد.

مواد لازم برای 4 نفر

گوشت چرخ نموده: 400 گرم

مغز گردو: 2 قاشق غذاخوری

سیر: 2 حبه

پیاز: 1 عدد درشت

جعفری و گشنیز: 1 دسته کوچک

لپه: 400 گرم

نخود: ½ پیمانه

تخم مرغ: 1 عدد

سیب زمینی: 1 عدد کوچک

دارچین: ½ قاشق چایخوری

نمک و فلفل سیاه: به میزان کافی

زردچوبه و روغن: به میزان کافی (تشخیص زردچوبه اصل و مرغوب با 3 راه ساده | این آزمایش آسان را انجام دهید)

طرز تهیه

1. ابتدا نخود و لپه را برای 24 ساعت در یک کاسه آب بریزید تا خیس بخورد ونفخ شان گرفته گردد. برای اینکه نفخ حبوبات به طور کامل گرفته گردد، بهتر است دو تا سه مرتبه آب درون کاسه را تعویض کنید.

2. سپس لپه و نخود را با 3 پیمانه آب درون یک قابلمه بریزید و روی حرارت میانه قرار دهید تا حبوبات به خوبی بپزند و کاملا نرم شوند.

3. نخود و لپه پخته شده را داخل میکسربریزید تا کاملا یکدست شوند.

4. مواد میکس شده را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و به آن سیر و پیاز رنده شده را اضافه کنید. حواستان باشد آب سیر و پیاز را خوب بگیرید.

5. سیب زمینی را آبپز کنید. وقتی سیب زمینی پخت پوستش را جدا و آن را له کنید، سپس به کاسه مواد بیفزایید. سیب زمینی آبپز شده باید سرد باشد. بهتر است حداقل دوساعت زودتر بپزید که موادتان کاملا سرد باشد.

6. مغز گردو را خوب بسابید، سپس به همراه گوشت چرخ نموده به کاسه اضافه کنید.

7. جعفری و گشنیز را هم به صورت ساطوری خرد کنید و همراه دارچین و میزانی نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به کاسه اضافه کنید. البته در مازندران از سبزیجات محلی شمالی استفاده می نمایند که عطر و طعم خاصی به شامی می دهد.

در شمال از سبزی های محلی شامل جعفری، تره، شنبلیله، زلنگ، اناریجه، گشنیز، سیر، سِرسِم و اوجی است که میزان جعفری و تره و سیر دو برابر بقیه سبزی ها است.

آب سبزی را خوب بکشید، چون باعث وا رفتن شامی می گردد.

8. تخم مرغ را اضافه کنید و مواد را خوب ترکیب کنید. بعد از اضافه کردن تخم مرغ، اگر مواد شامی حالت چسبناک نداشت یک تخم مرغ دیگر اضافه کنید. اگر پس از اضافه کردن تخم مرغ دوم مایه شامی کمی شل شد می توانیم کمی آرد سوخاری اضافه کنید. به مایع شامی حدود یک ساعت در یخچال استراحت دهید.

9. مواد شامی را از یخچال خارج کنید، کمی روغن را در تابه داغ کنید. به میزان یک نارنگی کوچک از مایه شامی بردارید و آن را با دست به صورت گرد شکل دهید. با انگشت یا پشت قاشق وسط شامی یک سوراخ ایجاد کنید و دو طرف آن را داخل روغن سرخ کنید.

10. شامی سرخ شده را روی دستمال حوله ای قرار دهید تا روغن اضافی آن به طور کامل گرفته گردد. شامی ها را در ظرف مورد نظر بچینید. این غذا با نان سرو می گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "طرز تهیه شامی بابلی برای 4 نفر ، این افطاری مقوی را از دست ندهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شامی بابلی برای 4 نفر ، این افطاری مقوی را از دست ندهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید