برج کاشانه بسطام

به گزارش وبلاگ کلشی ها، برج کاشانه از بناهای کهن و دیدنی شهر بسطام به شمار می رود. معماری چند وجهی برج همراه با گچ بری های زیبا و خط نوشته های عربی روی دیوار ه های ساختمان، آن را به یک جاذبه تماشایی تبدیل نموده است.

برج کاشانه بسطام

بنای تاریخی برج بسطام در جنوب شهر بسطام و مجاورت مسجد جامع این شهر قرار گرفته است. بسطام شهری تاریخی در شمال شهرستان شاهرود است.

از تاریخ ساخت برج کاشانه اطلاعات صحیحی در دست نیست. اهالی شهر بسطام معتقدند، این بنا آتشکده زرتشتیان در دوره های قبل از اسلام بوده است. ولی به عقیده برخی از خاورشناسان، از جمله آندره گدار، این برج از آثار غازان خان مغول است و نام اصلی آن غازانه بوده و به مرور زمان به کاشانه تغییر نام داده است. بسیاری از تحقیقات نشان می دهند این ساختمان آتشکده شهر بسطام بوده که در دوره های بعد از اسلام از آن برای دیده بانی شهر استفاده می شده است.

از نظر معماری ارتفاع برج از بیرون 20 متر و ار داخل 24 متر است. بنای این سازه، 60 وجهی است که به اعتقاد برخی از کارشناسان در آن دوره از آن به عنوان یک تقویم خاص استفاده می شده است. دقت و ظرافتی که در ساخت این بنا به کار گرفته شده هر تماشاگری را شگفت زده می نماید.

در بالای برج دو حاشیه با آجرهای بزرگ وجود دارد که بر روی آن نوشته هایی به چشم می خورد. در ضلع جنوب غربی، روی یک آجر، جمله بسم الله الرحمن الرحیم با خط ثلث زیبا و خوانایی نوشته شده است.

آجرهایی که در قسمت بالای این برج به کار رفته با آجرهای ساختمان برج فرق دارد و این حاکی از آن است که سقف آن به مرور زمان فرو ریخته و در دوره های بعدی تعمیراتی در آن صورت گرفته است. درب ورودی برج از داخل مسجد جامع و مجاور محراب مسجد قرار گرفته است. قبل از ورود به برج کاشانه، دالان کوچکی وجود دارد که سه طرف آن گچ بری شده و در اطراف و بالای دالان، آیةالکرسی و در دو طرف دیگر عباراتی به زبان عربی به چشم می خورد.

در وسط این برج نیز، چاه بسیار عمیقی وجود دارد. برای رسیدن به بالای برج کاشانه باید از پله های بسیار کوچک و راهروی تاریک داخل آن عبور کنید. اگر به تماشای این بنای دیدنی رفتید، توصیه می کنیم بالا رفتن از پله های برج را از دست ندهید. برج کاشانه در سال 1310 به شماره 69 در لیست آثار تاریخی ایران ثبت شد.

تهیه و تدوین: تحریریه وبلاگ کلشی ها

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "برج کاشانه بسطام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج کاشانه بسطام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید